Skoči na vsebino

SINFO, MAREC/APRIL 2016: MISIJA GREEN LIGHT WORLD FLIGHT

Ekstremni pilot, biolog, fotograf, naravovarstvenik, alpinist in direktor podjetja Aerovizija Matevž Lenarčič se ponovno odpravlja na pot okoli sveta. Tokratna misija ima svoje cilje postavljene zelo visoko, povezuje namreč znanstveno raziskovalno in  okoljevarstveno aktivnost. Glavna nosilca projekta sta Matevž Lenarčič, ki ima največ izkušenj v solo letenju v ultralahkih letalih na dolge razdalje na svetu, med drugim tudi nosilec nagrade World Aviator of the year 2013  ter Dr. Griša Močnik, raziskovalec, znanstvenik, fizik ter vodja podjetja Aerosol. Projekt predstavlja nadaljevanje do sedaj uspešno izvedenih letalsko-znanstvenih projektov iz leta 2012 in 2013 v okviru GreenLight WorldFlight.

 

Lenarčič bo tokrat letel v ultralahkem letalu Dynamic WT 9, ki so ga izdelali v podjetju Aerospool na Slovaškem. Med oblaki bo preživel skupaj skoraj 200 ur. Na tej 42.000 kilometrov dolgi poti se bo 13 krat ustavil, največja razdalja, ki jo bo preletel brez postanka v približno 19 urah, meri 4.200 kilometrov. Posebno opremo za merjenje koncentracije črnega ogljika (Aethalometer) je namensko za ta projekt prilagodilo in izdelalo podjetje Aerosol, naprava pa bo na letalu vzdolž celotne poti zbirala in pošiljala podatke o količini, koncentracijah in virih črnega ogljika. Brez teh podatkov ni mogoče odgovoriti na vprašanje, koliko in kako ta onesnaževalec prispeva k globalnemu poslabšanju razmer na našem planetu.

  

 

Novost v raziskovanju črnega ogljika

Raziskava na tako obsežni globalno-empirični podlagi je nekaj povsem novega, ne samo v Sloveniji temveč tudi v svetu. Zbrane podatke bodo obdelali in ugotovitve v obliki študije posredovali strokovni ter širši javnosti. Zato bodo člani misije v obdobju 2016 do 2020 izvedli raziskave črnega ogljika na področjih, kjer do sedaj ni nobenih podatkov in kjer lahko vpliv onesnaženja povzroči daljnosežne posledice, to so Osrednji Atlantik, Severni Pacifik, Azija, Bengalski zaliv, Bližnji vzhod, Mediteran – Alpe, Rusija, Kitajska, Himalaja in Antarktika.

  

Z osveženo ekipo in novimi izzivi ter vztrajanjem pri filozofiji ravnotežja in skrbi za okolje in prostor ter naravne vire, se projekt še bolj približa osnovni zgodbi ZELENE SLOVENIJE. Projekt Green Light World Flight se osredotoča na ključne rešitve človeštva z občutkom za okolje in ljudi. Na drugačen, okolju prijazen in energetsko varčen način skuša pokazati kakšen je svet izpod neba. S pomočjo novih in vrhunskih tehnologij na področju letalstva in zaznavanja v zraku, predvsem pa s pomočjo novega načina razmišljanja, želi ekipa prispevati drobec k spoznanju, da sta kvaliteta naravnega okolja in kvaliteta življenja v tesni soodvisnosti. Raziskave črnega ogljika, enega ključnih povzročiteljev pregrevanja planeta, so osrednji del prizadevanj tudi projekta GreenLight WorldFlight.  Rezultate meritev bodo uporabili za znanstveno študijo, s katero člani ekipe GLWF želijo izpostaviti in na širši mednarodni ravni problematizirati zanemarjeno vlogo črnega ogljika pri globalnem onesnaževanju, ki povzroča klimatske spremembe.

   

Poraba goriva na najbolj racionalen način

Predviden datum odhoda z Brnika je 21. marec 2016. Letalo se trenutno nahaja v tovarni ultralahkih letal Aerospool, kjer vgrajujejo opremo za meritve črnega ogljika ter dodatne rezervoarje za gorivo. V začetku februarja je bilo letalo tudi dokončno registrirano, žal ne v Sloveniji, ampak v Franciji. Zaradi zamude pri registraciji največ težav povzroča vreme, ki trenutno ne dopušča testnih poletov. Poleg že omenjenega cilja o zbiranju podatkov o koncentraciji, razširjenosti in izvoru onesnaženja s črnim ogljikov v atmosferi, želi ekipa pokazati, kako je mogoče energijo (gorivo) uporabiti na najbolj racionalen način (uporaba novega ekonomičnega motorja Rotax 912iS) ter ozavestiti kar najširši del domače in tuje javnosti.

  

GreenLight WorldFlight 2016 sooča ultralahko letalo, pilota ter sodelavce in partnerje s številnimi izzivi. Zrakoplov mora varno delovati, ko bo letelo na zelo visokih ali nizkih temperaturah in različnih višinah. Nov računalniško vodeni motor Rotax 912iS zagotavlja nizko porabo goriva, kar je izjemnega pomena. Količina goriva na krovu tako majhnega letalu je zelo omejena. Samo z idealno kombinacijo teže, vleka ter optimalnega dviganja teže, je mogoče doseči cilj in predvidene rezultate. Tudi logistika pridobivanja dovoljenj za prelete in pristanke v posameznih državah, zagotavljanje goriva in servisov na predvidenih mestih, je kompleksna in zapletena. 

 

Avtor: Petra Draškovič Pelc

   

  

    

V ekipi sodelujejo še Vojko Strahovnik, Domen Grauf, dr. Lidija Honzak, Boris Mikuž, dr. Petra Draškovič Pelc, Andreja Vrečer, Nataša Krhen, Andrej Velkavrh in Rado Likon. Večino stroškov misije bodo pokrili člani ekipe preko svojih podjetij in s prostovoljnim delom, ostali del pa iz sponzorskih sredstev, ki jih bodo zagotovili partnerji in tehnični sponzorji. Med njimi je tudi glavni pokrovitelj misije podjetje Akrapovič, ki se je odločilo pristopiti k projektu predvsem zaradi zelo močnih in jasnih sinergij, ki jih projekt ponuja partnerjem z različnih področij. »Skrb za okolje je prioriteta vseh nas, ki s povezovanjem na tem projektu, javnosti pošiljamo nedvomno sporočilo o tem, da se z ultralahkimi sredstvi lahko dosežejo izjemno težki cilji«, je izpostavil dr. Uroš Rosa, izvršni direktor podjetja Akrapovič.  Projekt podpira tudi slovenska država, ki bo prek mreže svojih veleposlaništev in Urada vlade za Slovence v zamejstvu in po svetu zagotovila pomembno organizacijsko podporo in prispevala k širjenju zavesti o pomenu projekta.

Projekt lahko spremljate na Facebook profilu GreenLightWorldFlight in na spletni strani worldgreenflight.com.